S cieľom uľahčiť používateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Kliknutím na tlačidlo "OK" súhlasíte s použitím preferenčných, štatistických aj marketingových cookies pre nás aj našich partnerov. Funkčné cookies sú v rámci zachovania funkčnosti webu používané počas celej doby prehliadania webom. Podrobné informácie a nastavenia ku cookies nájdete tu.
Ok

Dobierka a úskalia pri neprevzatí tovaru

17.02.2022

Dobierka a úskalia pri neprevzatí tovaru

Zamysleli ste sa niekedy ako to je keď si objednáte tovar a neprevezmete ho? V tomto článku sa snažíme poukázať na problematiku neprevzatia tovaru pri platbách na dobierku a čo všetko z toho plynie

Stále máme v ponuke platbu na dobierku, ktorú využíva čím ďalej menej kupujúcich. Ja osobne som na dobierkou nič nekupoval už niekoľko rokov ani pri kúpe na inzerát. V dnešnom trende je túto službu potlačiť, pretože je za prvé spoplatnená (0,6-0,89€) a za druhé majú s ňou veľa práce obchodníci aj dopravcovia. Stále sa ale nájdu zákazníci, ktorí platia dobierkou a vôbec nechápeme prečo.
Prišli sme po čase na to, že velké percento nákupov s platbou na dobierku sa nakoniec nedoručí a neprevezme. Niektorí si spravili šport z toho, že objednávajú na viac stránkach a potom prevezmú čo príde skôr. Platba predom zákazníka motivuje neobjednávať na troch stránkach, ale len na jednej a tovar aj prevziať. Málokto si pritom uvedomuje, že potvrdením nákupného tlačítka v obchode sa vlastne zaviazal rovnako, ako by podpísal kúpno predajnú zmluvu osobne. Na tlačítku je priamo uvedené nákup s povinnosťou platby a neprevzatie zásielky je vlastne porušenie obchodného vzťahu podľa platného práva.
Čo to vlastne znamená?
V prípade neprevzatia a vrátenia zásielky obchodníkovi je následne obchodník nútený vystaviť dobropis. Má však zákonné právo na zaslanie faktúry za dopravu (pretože ju reálne zaplatil), na balné, pretože ho reálne použil a aj na administratívne poplatky spojené s fakturáciou, čo je pri pohybe 0,5-1,5€ podla účtovníka (treba ale rátať 3x FA za objednávku, Dobropis + nová FA). Ďalej má obchodník právo na uhradenie spätného poplatku a aj poplatku za odoslanie tejto novej faktúry, zväčša doporučene poštou 1,5€ (poštovné a balné). V tomto výpočte som ešte nezahrnul prácu s FA ako vystavenie, tlač, papier, balenie, cesta na poštu (určite minimálne dalšie 3€). 
Ak si to zhrnieme pri minimálny sumách: poštovné za tovar a balné 3,5 + dobierka  0,6 + spätné doručenie 2,5 + vystavenie dobropisu 0,5 + vystavenie novej faktúry 0,5 + poštovné 1,5 a balné +  ostatné pohyby so zásielkou a vystavením dobropisu 3  = 12,1€
Splatnosť faktúry je spravidla 15 dní. Po nezaplatení má predajca možnosť poslať upomienku, možnosť vyúčtovať pokutu 20€, možnosť poslať exekúciu alebo dlh predať vymáhacej spoločnosti. Výsledok môže byť dlh v stovkách eur len preto, že som neprevzal zásielku.
Väčšina obchodníkov to nerieši, a preto sa to ľudia naučili robiť, no a niektorí sa naťahujú po súdoch. Teda zrušenie dobierky chráni v prvom rade nevedomých zákazníkov.
My sme spočiatku tieto faktúry posielali a väčšinou nám ich ľudia uhradili. Fakturovali sme ale len prvé poštovné a balné + spiatočné a za zaslanie fa teda spolu do 8€. No niektoré nezaplatené FA nám doteraz blúdia v účtovníctve a nechceme sa uchyľovať k právnym krokom.
U nas to prebieha tak, že pošleme zákazníkovi info o skutočnosti, že zásielka sa nám vrátila (vždy aj SMS to je dalších 0,05€) a že mu bude vystavený dobropis a následne FA na náklady spojené s dopravou a príslušenstvom. Túto faktúru však už zvyčajne neposielame, väčšina zákazníkov sa nám ozve a (či už hovorí pravdu alebo nie) tvrdia, že o doručení nevedeli... (niekedy sa to naozaj stane). Žiadajú znovuzaslanie tovaru, kde už ale požadujeme platbu predom. Vo veľa prípadoch nás sami žiadajú o navýšenie FA priamo o znovudoručenie. Veľa prípadov je aj takých, že sa už neozvú a hraju mŕtveho chrobáka. Vtedy na to kašleme aj my, nebudeme si predsa robiť zlé meno, no zákazníka si označíme ako nespoľahlivého a pri ďalšom nákupe už vyžadujeme jedine platbu predom.
Najväčší problém je v tom, že zákazníci sa mylne domnievajú, že neprebratím zásielky odstúpili od zmluvy (pre info o odstúpení od zmluvi kliknite sem) a vlastne tovar vracajú, ale tak to nie je. Odstúpenie od zmluvy funguje tak, že zásielku treba najprv prebrať a následne odoslať naspäť. My ako obchodník sme povinní vrátiť peniaze za tovar, poštovné a balné naspäť, zákazník znáša na svoje náklady spätné poštovné.
Ani nechápeme, prečo je to takto vymyslené, pretože ak niekto odstúpi od zmluvy, tak mu vrátim peniaze, ale prečo aj za poštovné a balné? Veď služba poštovného je využitá a reálne zaplatená. Ja nemôžem napísať dopravcovi: vráťte mi za dopravu, lebo zákazník si to rozmyslel a musím mu ju uhradiť... Zákazníkovi sa nepáčil tovar, nie jeho doručenie... Toto je podľa mňa na hlavu postavené. A aj balné, veď som reálne použil obal aj výplň a prácu nerátam. Predstavte si, v akom stave zvykne byť tovar, ktorý vráti zákazník v rámci odstúpenia od zmluvy. Koľkokrát bez obalu a poškriabaný, ohrkaný, ochytaný. Ak sa nám ho podarí predať znovu, tak to je už so zľavou, ktorá je hlboko pod nákup, a teda vlastne akoby sme ďalšiemu zákazníkovi z vlastného vrecka doplácali.
No nič, zákon je zákon a je takto postavený, tak ho rešpektujeme, ale chceme, aby aj naši zákazníci rešpektovali naše náklady. 
S objednávkou máme prácu, nerobí to žiadny stroj. Objednávka nám príde elektronicky. Ideme do skladu a tam ju musíme vytlačiť. Ďalej vystaviť, vytlačiť, orazítkovať a podpísať faktúru dvojmo, pre zákazníka aj pre účtovníctvo. Fyzicky vyhľadať, skontrolovať a zabaliť tovar. Vložiť faktúru a prípadne nejaký darček. Nahrať údaje dopravcovi, vytlačiť a nalepiť štítok a tovar zaniesť na depo dopravcovi (Packeta), pokiaľ nevyzdvihne zasielky sám (123Kuriér).
Ďakujem preto za vaše pochopenie a aj za to, že si našu prácu vážite a takéto prípady sa stávajú len občasne.
Bohuš z Topmodely.sk

Vytvorené systémom www.webareal.sk

NjdmN2M1ZD