Úvod » Papierové modely » Papierový model - Vojenská veľkoobjemová cisterna - Tatra 815 CA-18
Autor: | MUDr. Jan Bruthans | ||
Ročník vydania: | Neuvedený |
Nepostavený papierový model stavebnica, vystrihovačka veľkoobjemovej vojenskej cisterny Tatra T815 CA-18 od špičkového výrobcu papierových modelov RipperWorks.
Tatra T815 je nákladný automobil s podvozkom 6x6, prípadne 4x4 alebo 8x8. Je určený na prevádzku vo veľmi ťažkom teréne. Na trh bol uvedený v roku 1983 po absolvovaní testovacích jázd na skúšobnom polygóne závodu Tatra a na ruskej Sibíri v ťažkých terénnych a klimatických podmienkach. Model T815 koncepčne nadväzuje na predchádzajúce modely Tatra T138 a Tatra T148.
Pohonná jednotka Tatry je tvorená vzduchom chladenými desať alebo dvanásť valcovými naftovými motormi so zdvihovým objemom 15,8 l resp. 19,0 l s valcami uloženými do V a priamym vstrekom paliva. Pohon jedného sacieho a jedného výfukového ventilu na valec zaisťuje vačkový hriadeľ s rozvodom OHV. Vzduchové chladenie ventilátorom je pre automobily Tatra rovnako charakteristické ako koncepcia chrbticového rámu. Tatra využíva i vodou chladené motory Cummins a Deutz s výkonmi 260 – 440 kW (350 – 590 koní) a najvýkonnejší MTU s objemom 21 930 cm³ a výkonom 610 kW (820 koní).
Chrbticový rám alebo Tatra-concept je výsledok práce inžinierov pod vedením hlavného inžiniera Tatry – Hansa Ledwinky, ktorý je autorom myšlienky chrbticového rámu. Bol navrhnutý a prvýkrát použitý už v roku 1923 osobnom automobile a od tej doby bol stále zdokonaľovaný. Tento rám tvorí modulová konštrukcia z jednotlivých modulov. Jednotlivé moduly sú navrhnuté tak, aby sa z nich dal zložiť teoreticky akýkoľvek typ podvozku s niekoľkými riadenými nápravami. Nápravy sú tvorené väčšinou rozvodovou skriňou s uzamykateľným diferenciálom a nezávisle odpruženými poloosami. Neskôr na svojich vozoch použila Tatra nový druh odpruženia polonáprav pomocou vzduchotlakových vlnovcov v kombinácii s vinutými pružinami a olejovými tlmičmi tzv. KingFrame® Lite, alebo kombináciu listových pružín so vzduchotlakovými vlnovcami KingFrame® Heavy. Táto úprava znížila opotrebenie pneumatík nezaťaženého vozidla
Modelárov, ktorí sú skúsenejší, poteší varianta s interiérom kabíny vodiča, alebo detailne prepracovaným podvozkom, zatáčacími prednými kolesami, otváracími bočnými skriňami. Interiér, môžete podľa vlastnej úvahy vnútorné časti vynechať. Prelepkami si môžete vytvoriť vozidlo ASR.
Rozmer modelu v mm D/Š/V: 300 / 80 / 100
Papierový model je tlačený ofsetom. Ofset je tlačová technika, pri ktorej sa farba na papier nanáša z tlačového valca, pomocou gumového valca, pretože guma sa lepšie priľne na nerovnosti papiera a dokáže teda vytlačiť aj najjemnejšie detaily. Narozdiel od atramentovej či laserovej tlače sa nerozpíja a neodlupuje pri následnej práci. Model je vytlačený na papieri s gramážou 160g/m2, teda dvojnásobnej hrúbke kancelárskeho papiera (tzv. modelárska štvrťka). Tento papier je štandardne používaný výrobcami modelov, pretože je na prácu najvhodnejší. Model je zostavený z cca 785 dielov rôznych veľkostí. Niektoré diely je nutné podlepiť modelárskym kartónom 0,2 / 0,5 alebo 1mm hrúbky, ktorý sa nachádza tak isto v našej ponuke. Návod obsahuje celkom 18 trojrozmerných návodových kresieb pre čo najjednoduchšiu stavbu a 4 "pérovky" - detailov.
Výhodou je že súčasťou modelu je aj aršík priehľadnej fólie na „zasklenie“ modelu.
Model je súčasťou sady vojenských vozidiel na prepravu a distribúciu PHM. V rámci sady vychádza ďalej príves CP-11 (RW-46), ktorý tvorí s veľkoobjemovou cisternou súprava na prevoz a skladovanie PHM. Sada je doplnená plničom Tatra 148 CAPL-15 (RW-44).
Ako na značenie podlepovania u RipperWorks?* - "štvrťka" (modelárska čtvrtka) je presne hrúbky, ako je tlačený model, teda 160g/m2, a ** - kartón, v základe 1mm z čoho je odvodené, že: |
Model doporučujeme lepiť disperznými lepidlami, ktoré máme aj my v ponuke. Na našej stránke nájdete mimo iného lepidlo Herkules, ktoré je modelármi najpoužívanejšie a po zaschnutí je číre a stále. Toto lepidlo je zdravotne nezávadné, teda je vhodné na prácu aj deťom.
Pre ďalšie pohodlie a presnosť pri stavbe tohto modelu sú k dispozícii aj nožnice, pinzety, skalpely, pravítka a iné, ktoré sú dostupné na našom eshope topmodely.sk.
Tieto nožnice majú špeciálne ostré rezy a ergonomický dizajn, ktoré umožňujú jednoduché a presné strihanie jednotlivých dielov a pinzety sú presné a umožňujú uchopenie tam kde sa prsty nedostanú. Skalpel je na rezanie najmenších detailov s vysokou presnosťou, nie všade sa dostanú nožnice. Vykružováky na presné otvory v tvare kružnice. Pravítka slúžia pre čisté rezy a ohyby.
Názor odborníka:"Jedná sa o veľmi zaujímavý a detailný model vojenskej cisterny Tatra 815 CA-18. Model je ťažký na stavbu a obsahuje veľké množstvo detailov, ktoré je potrebné precízne vystrihnúť a zlepiť. Kvalita papiera je vysoká a textúra pripomína reálny povrch vozidla. Odporúčam tento model skúseným modelárom a fanúšikom vojenskej techniky." Bohuš. |
Na ukážku prikladáme ešte aj YouTube video od Palina Pasternáka @PapieroveModelySVK, kde je ukážka už zlepeného modelu a následne časti stavieb.
Zdroj foto: RipperWorks a BM-SAX s.r.o.
Text: RipperWorks, a BM-SAX s.r.o.
Video: Paľo Pasternák @PapieroveModelySVK
Žánrové zadelenie: | Vojenská prepravná technika | ||
Typové rozdelenie: | Cisterny | ||
Hnanie: | Kolesové |
Mierka: | 1:32 | ||
Obtiažnosť 1-5: | 4 - ťažká | ||
Materiál: | Papier | ||
Tlač: | Ofset | ||
Správa: | Česká armáda | ||
Tlačový rozsah: | 7,5 x B4 | ||
Počet dielov: | 785 | ||
Jazyk návodu: | Čeština | ||
Dĺžka modelu: | 300 mm | ||
Šírka modelu: | 80 mm | ||
Výška modelu: | 100 mm |
NAJPREDÁVANEJŠIE
Jednoosý tahač Stavostroj T200+D10.1