Petr Bárta v knihe Tatra Okolo Sveta - Cestovný denníkPetr Bárta v knihe Tatra Okolo Sveta - Cestovný denník
Tatra okolo sveta bola expedícia Tatry 815 GTC (Grand Tourist Caravan) okolo sveta, ktorá na svojej ceste propagovala Tatru a československé výrobky. Výprava vyrazila 18. marca 1987 z vtedajšej ČSSR a vrátila sa za 37 mesiacov v apríli 1990 do ČSFR. Nadstavbu vozidla postavili vo vtedajšej Vagónke Studénka. Dnes sa s ním môžete stretnúť v Technickom múzeu v Kopřivnici.
Iniciátorom výpravy bol kameraman Jiří Stöhr, účastník študentskej Expedície Lambaréné s Tatrou 138, ktorý v spolupráci s vedením Tatry Kopřivnice pripravoval výpravu celé tri roky. Ďalšími členmi výpravy sa stali jadrový fyzik Stanislav Synek (tlmočník výpravy, zvukár), publicista Petr Bárta (propagácia, klapka), geológ Dr. František Jeniš (pilot motorového rogala), technik Dalibor Petr (vodič, kuchár) a majster skúšobne motorov podniku Tatra Karel Valchař (druhý vodič). V Číne sa k výprave pripojil aj Ing. Aleš Novák, v tom čase vedúci skúšobne motorov Tatra.
Výprava vyrazila 18. marca 1987 a vrátila sa za 37 mesiacov v apríli 1990. Expedícia viedla cez šesť kontinentov a merala 139 860 km. V Guatemale bola celá posádka uväznená, prepustení boli až po niekoľkých dňoch, z vozidla bola zabavená časť nazhromaždeného materiálu. V roku 1989 pri splavovaní rieky Hunza v Pakistane tragicky zahynul František Jeniš, potom čo sa s ním a A. Novákom prevrátil čln.
Výprava sa domov vrátila čoskoro po zamatovej revolúcii a o jej výsledky nebol vtedy veľký záujem. Naviazané obchodné kontakty stratili zmysel a členovia boli aj doma niektorými podozrievaní z vyzvedačstva. Výsledky cesty neboli uverejnené v plánovanom rozsahu. Zišlo zo zostavenia 56 dielneho seriálu z natočeného materiálu ak divákom sa nedostal ani dvojdielny celovečerný dokument. Záujemcovia tak môžu čerpať iba z vytlačeného seriálu reportáží vo vtedajšom "armádnom" štrnásťdenníku Zápisník a vydanej knižnej podoby.