Úvod » Papierové modely » Papierový model - Tatra 815 GTC - „Tatra kolem světa“
Výrobca: | Ripper Works | ||
Autor: | MUDr. Jan Bruthans |
RipperWorks vydáva pod číslom RW-51 model legendárneho expedičného vozidla „Tatra okolo sveta“ - Tatra 815 GTC (Označenie podvozku Tatra 815 VE 25 208 6x6.1).
O expedícii
„Prvýkrát sa ma zmocnil ten druh strachu onú noc. Otvorím oči. Uvedomím si, že sa nachádzam uprostred noci kdesi v Guatemale. Po strope blúdia svetelné kužele bateriek, zvonku sú počuť hlasy a čo chvíľu niekto búši na uzavreté dvere. V tme okolo vozidla pobehujú civilne oblečené postavy. V ruke majú majú pištole a automatické zbrane. Je trištvrte na dve."
Petr Bárta v knihe Tatra Okolo Sveta - Cestovný denník
Tatra okolo sveta bola expedícia Tatry 815 GTC (Grand Tourist Caravan) okolo sveta, ktorá na svojej ceste propagovala Tatru a československé výrobky. Výprava vyrazila 18. marca 1987 z vtedajšej ČSSR a vrátila sa za 37 mesiacov v apríli 1990 do ČSFR. Expedícia viedla cez šesť kontinentov a merala 139 860 km. V Guatemale bola celá posádka uväznená, prepustení boli až po niekoľkých dňoch, z vozidla bola zabavená časť nazhromaždeného materiálu. V roku 1989 pri splavovaní rieky Hunza v Pakistane tragicky zahynul František Jeniš, potom čo sa s ním a A. Novákom prevrátil čln. Nástavbu vozidla postavili vo vtedajšej Vagónke Studénka. Dnes sa s ním môžete stretnúť v Technickom múzeu v Kopřivnici.
Iniciátorom výpravy bol kameraman Jiří Stöhr, účastník študentskej Expedície Lambaréné s Tatrou 138, ktorý v spolupráci s vedením Tatry Kopřivnice pripravoval výpravu celé tri roky. Ďalšími členmi výpravy sa stali jadrový fyzik Stanislav Synek (tlmočník výpravy, zvukár), publicista Petr Bárta (propagácia, klapka), geológ Dr. František Jeniš (pilot motorového rogala), technik Dalibor Petr (vodič, kuchár) a majster skúšobne motorov podniku Tatra Karel Valchař (druhý vodič). V Číne sa k výprave pripojil aj Ing. Aleš Novák, v tom čase vedúci skúšobne motorov Tatra.
Výprava sa domov vrátila čoskoro po zamatovej revolúcii a o jej výsledky nebol vtedy veľký záujem. Naviazané obchodné kontakty stratili zmysel a členovia boli aj doma niektorými podozrievaní z vyzvedačstva. Výsledky cesty neboli uverejnené v plánovanom rozsahu. Zišlo zo zostavenia 56 dielneho seriálu z natočeného materiálu a k divákom sa nedostal ani dvojdielny celovečerný dokument. Záujemcovia tak môžu čerpať iba z vytlačeného seriálu reportáží vo vtedajšom "armádnom" štrnásťdenníku Zápisník a vydanej knižnej podoby.
Modelárov, ktorí sú skúsenejší, poteší varianta s interiérom kabíny vodiča a interiérom nadstavby, alebo detailne prepracovaným podvozkom, zatáčacími prednými kolesami sklápacou kabínou. Interiér, môžete podľa vlastnej úvahy vnútorné časti vynechať, ale v nadstavbe môžete vytvoriť priestory strojovní, zásobník na PB fľaše a vodáreň, rovnako tak zadný priestor pre motocykel. Kryty môžete nalepiť v otvorenej aj uzavretej pozícii, prípadne ich doplniť pántami vlastnej konštrukcie a pripevniť ich otočne - to platí aj pre plenty pod nadstavbou. Zadný nárazník je pohyblivý. Súčasťou modelu je aj model upraveného mopedu Jawa 210 - populárnej Babetty.
Model obsahuje drobnú grafickú chybu (chýbajúca časť písmena T v nápise Tatra) na ľavej bočnici (cca 4mmx2mm) a chýba diel 40g6.
Papierový model je tlačený ofsetom. Ofset je tlačová technika, pri ktorej sa farba na papier nanáša z tlačového valca pomocou gumového valca, pretože guma sa lepšie priľne na nerovnosti papiera a dokáže teda vytlačiť aj najjemnejšie detaily. Narozdiel od atramentovej či laserovej tlače sa nerozpíja a neodlupuje pri následnej práci. Model je vytlačený na papieri s gramážou 160g/m2, teda dvojnásobnej hrúbke kancelárskeho papiera. Tento papier je štandardne používaný výrobcami modelov, pretože je na prácu najvhodnejší. Model je zostavený z cca 1310 dielov rôznych veľkostí. Niektoré diely je nutné podlepiť modelárskym kartónom 0,2 / 0,5 alebo 1mm hrúbky, ktorý sa nachádza tak isto v našej ponuke. Návod obsahuje celkom 31 trojrozmerných návodových kresieb pre čo najjednoduchšiu stavbu a 6 "péroviek" - detailov.
Súčasťou modelu je aj aršík priehľadnej fólie na „zasklenie“ modelu.
Model doporučujeme lepiť disperznými lepidlami, ktoré máme aj my v ponuke. Na našej stránke nájdete mimo iného lepidlo Herkules, ktoré je modelármi najpoužívanejšie a po zaschnutí je číre a stále. Toto lepidlo je zdravotne nezávadné, teda je vhodné na prácu aj deťom.
Tatra 815 GTC kolem světa - (Dokument)
Zdroj foto: ripperworks.cz
Text: ripperworks.cz a wikipedia.cz
Video: http://tatrakolemsveta.cz/
Žánrové zadelenie: | Cestovateľské | ||
Typové rozdelenie: | Cestovateľské | ||
Hnanie: | Kolesové |
Mierka: | 1:32 | ||
Obtiažnosť 1-5: | 5 | ||
Materiál: | Papier | ||
Tlač: | Ofset | ||
Hrúbka: | 160g/m2 | ||
Tlačový rozsah: | 14 x B4 | ||
Počet dielov: | 1310 | ||
Dĺžka modelu: | 313 mm | ||
Šírka modelu: | 80 mm | ||
Výška modelu: | 125 mm |
NAJPREDÁVANEJŠÍ
Univerzálna lepiaca tyčinka pre modelárov, domácnosť a školu
Samohybné delo