Úvod » Papierové modely » Papierový model - Tatra 613 2v1
Autor: | Dody Creation | ||
Ročník vydania: | Neuvedený | ||
Epocha: | IV. 1970-1990 |
Nepostavený papierový model, stavebnica, Tatra 613. Stavebnica obsahuje dva rovnaké modely , jeden v čiernej a jeden v červenej farbe.
Tatra 613 je osobný automobil vyššej triedy, vyrábaný automobilkou Tatra v rokoch 1974 – 1995 ako nástupca druhej generácie Tatry 603. Patrí k automobilovým legendám a je výnimočná ako svojou konštrukciou, tak aj osudom. Je to automobil vyvinutý v Československu ako reprezentačné vozidlo určené hlavne pre najvyšších štátnych úradníkov, ako aj funkcionárov vládnucej totalitnej komunistickej strany. Používali ho prezidenti, členovia vlád a riaditelia štátnych podnikov. Auto sa vyrábalo v pobočnom závode Tatra Příbor v regulovaných malých počtoch a nebolo voľne dostupné, preto bola jeho malosériová výroba s vysokým podielom ručnej práce drahá.
Vývoj
Vo výrobe osobných automobilov priniesla Tatra 613 odklon od doteraz pre firmu typických aerodynamických karosérií, používaných pri vozidlách vyššej triedy od roku 1933, ktoré začala Tatra 77. Koncepcia vzduchom chladeného motora V8 v zadnej časti karosérie. Tatra 613 využila viacero riešení podvozkových skupín prototypu Tatra 603X, čomu vďačila spolu s umiestnením motora nad zadnou nápravou za svoje veľmi dobré jazdné vlastnosti.
Karoséria typu T-613 bola dielom renomovanej talianskej firmy Carrozzeria Vignale. Prvé vozidlá boli karosované priamo v Taliansku a do Československa boli dodané začiatkom roku 1969. Auto sa dostalo do výroby po ukončení vývoja až v roku 1973 av modernizovanej podobe sa vyrábalo až do roku 1995, kedy bolo nahradené od neho technicky odvodeným posledným osobným. vozidlom značky – Tatrou 700. Počas týchto rokov došlo k niekoľkým modernizáciám ako na motore, tak aj v interiéri a na karosérii. Označenia vozidiel sa po modernizácii pochopiteľne menili, tie najdôležitejšie boli T613-2, T613-3, T613-4 a T613-S.
Karoséria bola u väčšiny vozidiel typu Sedan, existovali však aj iné prevedenia (kupé, long s predĺženým rozvorom, dvojmiestne špeciálne vozidlá pre záchranárov a hasičov, sanitky a montážne vozidlá, vozidlá v policajnej úprave, špeciálne prehliakové kabriolety…).
Motor
Tatra 613 bola známa ako rýchle priestranné a pohodlné vozidlo s pružným vzduchom chladeným karburátorovým motorom 2x2OHC, so zdvihovým objemom 3,5 la výkonom 168 k, s ktorým jazdila rýchlosťou až 190 km/h. Pozdejšie sa v malých počtoch objavili aj výkonnejšie motory vyššieho zdvihového objemu av posledných rokoch výroby aj motory s priamym vstrekovaním a výkonom až 200 k. Tieto vozidlá dosahovali maximálnu rýchlosť až 230 km/h. Vo vývoji bola úspešne pripravená aj verzia tohto motora s vodným chlazením.
Prevodovka bola najprv 4-stupňová, pri posledných verziách 5-stupňová.
Jedinečné a svetové bolo technické riešenie umiestnenia diferenciálu v priestore olejovej vane v bloku motora.
Charakteristika
V bežnom prevedení bola T613 otypovaná ako päťmiestna, zadné sedadlá však boli tvarované pre pohodlné sedenie 2 osôb s vyvýšenou strednou časťou sedáku a so sklopiteľnou opierkou. Neskoršie luxusnejšie verzie (Tatra 613 Special) boli napriek rozvoru predĺženému o 150 mm otypované len pre 4 osoby, s dôrazom na čo najvyššie pohodlie cestujúcich. V strede zadného opierka tu býval umiestnený minibar.
Neskoršie prevedenia, hlavne vozidlá označované ako T613MiLong, sa mohli výrazne odlišovať v použitej vnútornej výbave podľa želania zákazníkov, čo sa tiež prejavilo aj v značnom rozdiele ceny jednotlivých vozidiel.
Celkovo bolo vyrobených iba okolo 10 tis. vozidiel tohto typu, čo dáva Tatre 613 spolu s jeho originálnou technickou koncepciou určitý punc výnimočnosti. Vozidlá sú dnes vyhľadávaným objektom automobilových zberateľov doma aj v zahraničí a bežne ich môžeme vídať na stretnutiach milovníkov automobilov. Ich udržiavanie v dobrem technickom stave je však pomerne náročné kvôli slabej korozívnej odolnosti karosérie, ako aj kvôli horšej dostupnosti náhradných dielov. Napriek tomu patrí odvezenie v Tatre 613 dôstojne sa nesúcaj po ceste s tlumeným bublaním vzduchom chladeného osemvalca stále k výnimočným technickým zážitkom.
Model je jednoduchý a teda je určený pre začínajúcich modelárov.
Papierový model je tlačený ofsetom. Ofset je tlačová technika, pri ktorej sa farba na papier nanáša z tlačového valca, pomocou gumového valca, pretože guma sa lepšie priľne na nerovnosti papiera a dokáže teda vytlačiť aj najjemnejšie detaily. Narozdiel od atramentovej či laserovej tlače sa nerozpíja a neodlupuje pri následnej práci. Model je vytlačený na papieri s gramážou 160g/m2, teda dvojnásobnej hrúbke kancelárskeho papiera (tzv. modelárska štvrťka). Tento papier je štandardne používaný výrobcami modelov, pretože je na prácu najvhodnejší.
Niektoré diely doporučujeme podlepiť modelárskym kartónom 0,2 / 0,5 alebo 1mm hrúbky, ktorý sa nachádza tak isto v našej ponuke. Návod je v slovenčine
Model doporučujeme lepiť disperznými lepidlami, ktoré máme aj my v ponuke. Na našej stránke nájdete mimo iného lepidlo Herkules, ktoré je modelármi najpoužívanejšie a po zaschnutí je číre a stále. Toto lepidlo je zdravotne nezávadné, teda je vhodné na prácu aj deťom.
Pre zvedavcov, ktorí chcú vedieť ako vyzerá papierový model, skôr ako ho kúpia, prinášame toto video:
Zdroj foto: Vydavateľ a BM-SAX s.r.o.
Text: wikipedia.cz a BM-SAX s.r.o.
Video: BM-SAX s.r.o.
Žánrové zadelenie: | Osobné | ||
Typové rozdelenie: | Limuzíny | ||
Hnanie: | Kolesové |
Mierka: | 1:24 | ||
Obtiažnosť 1-5: | 3 - stredná | ||
Materiál: | Papier | ||
Tlač: | Ofset | ||
Hrúbka: | 170g/m2 | ||
Tlačový rozsah: | 6 x A4 | ||
Počet dielov: | Neznámy | ||
Jazyk návodu: | Slovenčina | ||
Dĺžka modelu: | Neuvedené | ||
Šírka modelu: | Neuvedené | ||
Výška modelu: | Neuvedené |
NAJPREDÁVANEJŠIE
Jednoosý tahač Stavostroj T200+D10.1
Univerzálne disperzné lepidlo pre modelárov, domácnosť a školu