S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

Úvod »Hotové modely» Kovový model - Tatra 603-1 Biela s čiernou strechou


        

Kovový model - Tatra 603-1 Biela s čiernou strechou

AKCIA


0x
máme

 

Skladom: 1,00 ks
Dostupnosť: Dopredaj
Číslo produktu: 0041
Výrobca: IST
Mierka: 1:43
Materiál: Kov
Nákupom získate 100 bodov
pôvodná / cenníková cena € 15,00 (387,65 Kč)
naša cena:
€ 10,00 (258,43 Kč) ( Nie sme platcovia DPH )
Strážny pes:
Strážny pes

do košíka:
  ks  

Nákupom získate namiesto 10 až 100 bodov do vašeho vernostneho systému!

Kovový model - Tatra 603-1 Biela s čiernou strechou

Tatra 603 (1955-1975) bol posledný zo slávneho radu osobných vozidiel Tatra s prúdnicovou karosériou (prvý bol Tatra 77 z roku 1933). Automobil bol v prvom rade určený ako reprezentačné služobné vozidlo, resp. ako cestovné vozidlo určené prevažne na dlhšie trate.

V roku 1955 bol postavený prvý, tvarovo mierne odlišný prototyp, v ďalších rokoch nasledovala 10ks overovacia séria a následne malosériová výroba. Automobil vynikal ladnými a vyváženými tvarmi, ktorými sa výrazne odlišoval od ostatnej vtedajšej automobilovej produkcie. Vďaka svojej aerodynamicky tvarovanej karosérii získal viaceré ocenenia pri súťažiach elegancie (napr. Zlatá stuha Wiesbadenu). Karoséria je dielom výtvarníka F. Kardausa a vtedajšieho vedúceho pražskej konštrukčnej kancelárie Tatra, V. Popelářa. Vozidlo bolo vyrábané v závode Tatra Kopřivnice, neskôr v pobočnom závode Tatra Příbor. Vozy prvých sérií boli charakteristické typickou trojsvetlovou prednou maskou, po modernizácii (Tatra 2-603 od konca roka 1963) bola maska štvorsvetlová. Konečnú podobu získala karoséria vozidla v modelovom roku 1968.

Motor Tatra 603 H (1975)

Tatra 603 bola poháňaná vzduchom chladeným osemvalcovým OHV motorom s objemom 2,5 l, umiestneným za zadnou nápravou. Motor, ktorý navrhol Ing. J.Mackerle, mal u prvých vozov výkon 73 kW, u posledných verzií 77 kW (105 k) a poháňal cez štvorstupňovú prevodovku zadnú nápravu. Brzdy boli sprvu bubnové, od konca roku 1968 kotúčové na všetkých kolesách, vyrábané v lic. Dunlop. Predná náprava bola typu McPherson. Od roku 1973 vozidlo používalo v tej dobe revolučné bezkontaktné elektronické kondenzátorové zapaľovanie PAL. Maximálna rýchlosť bola 160km/h (údaj výrobcu), v skutočnosti však boli T603 rýchlejšie a vďaka svojej aerodynamickej karosérii s nízkym súčiniteľom odporu vzduchu (Cw=0,354) dosahovali rýchlosť cez 170km/h. Jazdné vlastnosti zodpovedali koncepcii s motorom za zadnou nápravou s výkyvnými hnacími polonápravami, takže vozidlo bolo citlivé na bočný vietor a pri ostrej jazde v zákrutách pretáčavé. Zlepšeniu jazdných vlastností napomohlo zavedenie torzného stabilizátora prednej nápravy u typu T2-603, ako aj neskoršie zavedenie radiálnych pneumatík Barum rozmeru 180/90-SR15 s dezénom OR17, vyvinutých špeciálne pre T603. Vozidlo malo veľmi dobre vyriešené pruženie s pomerne vysokým zdvihom kolies a nízkou vlastnou frekvenciou, takže jazda s ním bola pohodlná aj na horších cestách.

Napriek svojim veľkým rozmerom a hmotnosti bola Tatra 603 dosť často nasadzovaná na športové súťaže, kde dosiahla viaceré úspechy. Upravené verzie mali motor so zvýšeným výkonom a často boli odľahčené (hliníkové a laminátové panely karosérie). Takéto vozy jazdili podľa úpravy motora a použitých prevodov rýchlosťou až cez 200 km/h. Najvýznamnejšie zahraničné úspechy dosiahla Tatra 603 na belgickom Marathon de la Route, ako aj na nemeckom okruhu Nürburgring.

Celkovo bolo vyrobených 20422 ks. všetkých prevedení Tatry 603, takže sa tak stala najrozšírenejším typom značky Tatra. V súčasnosti patria zachované vozidlá spravidla do zbierok automobilových múzeí, alebo súkromných zberateľov, a vďaka svojim avantgardným tvarom a technickému riešeniu priťahujú pozornosť stále nových záujemcov. Ak sa dnes Tatra 603 zjaví na ceste, je ihneď stredobodom pozornosti širokej laickej aj odbornej verejnosti.
Samostatnú kapitolu v živote Tatry 603 tvoria rôzne pokusy a návrhy o zásadnú tvarovú modernizáciu jej prúdnicovej karosérie. Do štádia realizácie prototypu sa dostala Tatra 603A z pražskej vývojovej kancelárie, ako aj v bratislavskej vývojovej kancelárii Tatra pod vedením Ing. Ivana Mičíka od nej odvodené úžitkové prevedenie sanitka a samostatný veľmi progresívny návrh Tatra 603X (ktorú štylisticky a konštrukčne navrhol Ján Cina), obsahujúci okrem návrhu vlastnej karosérie aj viaceré inovatívne technické riešenia, zvyšujúce hlavne kvalitu podvozkových skupín. Návrh tvarového riešenia tohto vozidla tiež vznikol v závode Tatra Bratislava. Z každého vozidla však bol vyrobený iba jeden prototyp. Tieto autá patria v súčasnosti do zbierok múzea Tatra v Kopřivnici.

Jeden z neskorších návrhov nerealizovanej modernizácie Tatry 603 od karosárskej firmy SI-Stille Italia, sa v bokoryse nápadne podobal na Tatru 603X, z čoho bolo často mylne vyvodzované, že návrh karosérie T-603X vznikol práve u tejto firmy. Donedávna dokonca túto dezinformáciu hlásal aj technický popis v múzeu Tatra v Kopřivnici.

Tatre 603X boli vytýkané hlavne menšie rozmery voči pôvodnej Tatre 603 a z toho vyplývajúce menšie pohodlie pre cestujúcich. Vedenie továrne rozhodlo o výrobe úplne nového typu vozidla Tatra 613, ktoré však využívalo viaceré technické riešenia prototypu T603X.

V súvislosti s Tatrou 603 je potrebné spomenúť ešte aj jej úžitkové varianty Tatra 603 MB a Tatra 603 NP vyvinuté taktiež v pobočnom závode Tatra v Bratislave.

Zaujímavosti:
-Automobil Tatra 603 bol použitý vo videoklipe k piesni „Slave To The Wage“ britskej hudobnej skupiny Placebo. Bol použitý taktiež vo videoklipe skupiny Orlík k piesni Čech.
-Tento automobil si tiež zahral v americkom filme z roku 2004 „Rad nešťastných príhod“ (Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events), kde v ňom jazdil právnik rodiny Baudelairovcov Mr. Poe (Timothy Spall).

Zdroj: Wikipedia.

 

UPOZORNENIE! Modelársky výrobok. Nejedná sa o hračku v klasickom zmysle slova. Vhodné pre deti od 14 do 99 rokov. Nebezpečné pre deti do 3 rokov! Môže obsahovať drobné, alebo ostré súčasti - nebezpečenstvo prehltnutia alebo vdýchnutia! Pri modeloch pracujúcich s elektrickým napätím sa vyžaduje dohľad dospelej osoby! Transformátor nie je hračka!

ZTRjMmNjM
Strážny pes
Watch DOG


Informovať na e-mail pri zmene:


       keď cena klesne pod

        keď produkt bude na sklade


Zadajte Váš e-mail: