Úvod » Papierové modely » Lode » Papierový model Malý Modelarz 2-3/79 plachetnica Dar Pomorza
Výrobca: | Maly Modelarz | ||
Ročník vydania: | 1979 |
Nepostavený papierový model Fregaty Dar Pomorza.
Na jednej strane poškodenie! preto v zľave
Mierka 1:200
Rozsah model 10x A4, návod 8x A4 obálka 4x A4
Vydal Mlady Modelarz v r. 1979 číslo 2-3.
Návod v Polskom jazyku
Predloha modelu:
Jedna z najslavnejších lodí poľského námořníka, ktorá sa zaslúžila o výcvik mnohých poľských námorníkov. Dnes je z ní verejnosti prístupné museum, zakotvené at přístavního mola v Gdyni, hned vedle jiné legendy v obl torpédoborce Blyskawica. A ako jedia na mnohých poľských lodiach 20. století zvykem, i školní plachetnice Dar Pomorza bol pre seba veľa dlhotrvajúci život.
dar pomorza_202Jěště ako Pomorze cestou do dánskeho Nakskova v lednu 1931
Loď bol postavený v roku 1910 v nemeckých loděnicích Blohm & Voss ako cvičné plavidlo pre Deutscher Schulschiff-Verein a pokŕŕtené Prinzess Eitel Friedrich v najpočestnejšej vévodkyni Sophie Charlotty manželky pruského princa Eitela Friedricha. V roce 1920 bola v rámci opravy pridelená Veľká Británia, ktorá však obratem prenechala francúzsku námořní školu v St. Nazaire. Zde měla nahradit loď Richelieu a při té příležitosti obdržela nové jméno Colbert. V piatom roku 1927 bola potom postoupena baróna Mauricia de Forresta ako nahrada za ztracenou plachetnicí. Ten ji chtěl nechat prestavět na svoju soukromou jachtu, napriek vysokým nákladom na rekonstrukciu bol postoupen to dragee.
dar pomorza_203Mariusz Zaruski, generál, jachtár a horolezec, ktorý inicioval sbierku na nákup a renováciu lode Dar Pomorza
Maurice Arnold de Forrest (1879-1968) je Zaujímavou historickou postavou s úzkou väzbou na české zemi. Pochádzal z rodu Američanov cirkusového umelca a po smrti rodičov strávil spoločne so svojím bratom Raymondom nejaký čas v sirotčinci, než sa jich v roku 1887 pasovala barónka Clara de Hirsch-Bischoffsheim. After smrti adoptivních rodičov Maurice zdědil zámek Eichhorn u Brna (dnešní Veveří) a k tomuto panství přikoupil ještě pozemky v Rosiciach.
Študoval na prestížnych britských školách v Etone a Oxforde av roku 1899 mu císař František-Josef I. udelil barónsky titul. O rok neskôr získal britské občianstvo, získal dôstojnickú hodnosť v britskej armáde a konvertoval od židovstva ku katolicizmu. Stal sa známym a aktívnym podporovateľom automobilizmu a letectva a ešte pred 1. svetovou válkou sa zblížil s Winstonom Churchillom. Vďaka tomu sa za vojnu vyhnul stíhání coby Centrálnych mocností sympaťáka. Po vojne sa musel vzdať šľachtického titulu, ktorý mu bol udelený "neprítel", a v novom vzniknutom Československu prišiel asi sve rozáhlé majetky, ktoré mu boli vyvlastnené za náhradu 100 tisíc. V roku 1932 sa usadil v Lichtenštajnsku, kde získal titul gróf Maurice de Bendern a pôsobil v diplomatických službách.
dar pomorza_204
Loď nakoniec v roce 1929 koupil za 7000 liber (dnešných 404 500 liber) Poľský národný výbor flotily ako náhradu za vysloužilou plachetnici Ľvov. Zároveň bola nová prejmenovaná v Pomoransku a ešte v decembri odtažená dvojica holandských remorkérů Poolzee a Witte Zee zo St. Nazaire to dánskych lodenice v Nakskove. Plavba sa neobešla bez dramatických okamihov a v bouři blízko Brest loď málem ztroskotala. Nakoniec sa ale 9. januára 1930 dostal na slobodu do Danska, kde sa čakalo vzhľadom k celkovo truchlivému stavu náročnej rekonštrukcie. Táto stránka aj napriek inej inštalácii pomocného dieselového motora (jeden pre pohonnú jednotku, používanou pre vojnu v nemeckých u-bootech) a po prvej skúšobnej plavbe bola opäť zmenená a jej meno. Vtedy si totiž ktosi zistil, že za vojny bola v bitve u Jutskej potopena nemecká loď téhož jménem Pommern. A pretože je zažitou námornou tradíciou nedávať po zaplavení lóží rovnaké mená novým, zmenil sa názov na Dar Pomorza. Pre svoj náter, ale tiež popularitu, už sa tešila, si okrem toho vyslúžila prezývku "White Frigate" (Bílá fregata).
dar pomorza_205Tohle "premisťovadlo" neslouží k presunom po palube lodi, ale údržbárom, ktorí o loď pečú, aj keď sa už neplaví po moriach a oceánoch. V galérii nechýba pohľad na ich dielenské "sluje"
Nedlouho po svém přestavbě podnikla v letech 1934-1935 plavbu kolem světa, při níž zvolila test Panamským průplavem. Dva roky budem mať vyskúšanú obeplutí Južnej Ameriky vedľa Hornovej mysu.
V roku 1938 sa zúčastnila slávneho stretnutia školských plachetnic v Štokholme, kde pobývala a po vypuknutí 2. svetovej vojny a chystala sa jej koniec internována. Vrátila sa opäť ke svojej službe Poté v polském námořnictvu. V roce na sebe připoutala pozornost během světové výstavy v kanadském Montrealu av 70. letech se zúčastnila závodů velkých plachetnic Operation Sail a Cutty Sark Tall Ships' Races, pričom svoj první závod v roce v roce 1972 místech.
Na svoju poslednú plavbu sa vypravil v septembri 1981 do Fínskeho prístavu Kotka v roku 1982 a v poľskom námornictve nahradila novú loď Dar Młodziezy. V novembri 1982 se pak plachetnice Dar Pomorza stálou súčasťou (múzeum) Národního morského múzeí v Gdansku.
dar pomorza_206 Dar Pomorza
TECHNICKÉ PARAMETRE:
Trida (typ) plnoplachetník, tonáž 1561 BRT, dĺžka 93 m, šírka 12,6 m, pomocný motor (výkon) 430 k, pl
TEXT: Cesky korzar
Mierka: | 1:200 | ||
Obtiažnosť 1-5: | 5 | ||
Materiál: | Papier |
NAJPREDÁVANEJŠÍ
Záväzná registrácia k pravidelnému odberu
Samohybné delo