Úvod » Papierové modely » Lode » Papierový model Malý Modelarz 2-3/79 plachetnica Dar Pomorza
Autor: | Neuvedený | ||
Ročník vydania: | 1979 | ||
Správa: | Poľská armáda | ||
Epocha: | I. xxxx-1925 |
Nepostavený papierový model, stavebnica, vystrihovačka Fregaty Dar Pomorza.
Na jednej strane poškodenie! (vystrihnutie viditeľné na fotografii) preto v zľave
Jedna z najslávnejších lodí poľského námorníka, ktorá sa zaslúžila o výcvik mnohých poľských námorníkov. Dnes je verejnosti prístupné múzeum, zakotvené pri prístavnom mole v Gdyni, vedľa ďalšej legendy, torpédoborca Blyskawica. Podobne ako na mnohých poľských lodíach 20. storočia, aj školská plachetnica Dar Pomorza mala dlhú životnosť.
Loď bola postavená v roku 1910 v nemeckých lodeniciach Blohm & Voss ako cvičné plavidlo pre Deutscher Schulschiff-Verein a pomenovaná po veľkovojvodkyni Sophie Charlotte, manželke pruského princa Eitela Friedricha. V roku 1920 bola v rámci opravy prenajatá Veľkou Britániou, ale následne ju prevzala francúzska námorná škola vo St. Nazaire, kde nahradila loď Richelieu a dostala nové meno Colbert. V roku 1927 bola predaná barónovi Mauriciovi de Forrestovi ako náhrada za stratenú plachetnicu. Plánoval ju prebudovať na súkromnú jachtu, ale kvôli vysokým nákladom na rekonštrukciu ju predal.
Loď Dar Pomorza bola nakoniec v roku 1929 zakúpená za 7000 libier (dnešných 404 500 libier) poľským námorným výborom ako náhrada za vyhnutú plachetnicu Ľvov. Zároveň bola premenovaná na Pomorze a v decembri bola holandskými remorkérmi Poolzee a Witte Zee odtažená zo St. Nazaire do dánskej lodenice v Nakskove. Plavba sa neobešla bez dramatických momentov, keďže loď takmer ztroskotala počas boure blízko Brestu. Nakoniec sa však 9. januára 1930 dostala do Dánska, kde prebiehali náročné rekonštrukčné práce. Napriek inštalácii pomocného dieselového motora (ktorý slúžil pre pohon jednej z pohonných jednotiek používaných v nemeckých ponorkách) a prvej skúšobnej plavbe musela loď znova prejsť zmenou mena. Bolo totiž zistené, že počas vojny bola v bitke pri Jutskom pobreží potopená nemecká loď rovnakého mena - Pommern. Vzhľadom na námornú tradíciu, že sa po potopení lode nedáva novým loďam rovnaké mená, bola loď premenovaná na Dar Pomorza. Okrem svojej nádhernej bielej farby si vďaka svojej popularite vyslúžila prezývku "White Frigate" (Biela fregata).
Len krátko po svojej rekonštrukcii podnikla loď v rokoch 1934-1935 plavbu okolo sveta, pričom prešla aj Panamským prieplavom. Dva roky strávila s testovaním priplavby okolo Južnej Ameriky pri mysu Horn.
V roku 1938 sa zúčastnila slávneho stretnutia školských plachetníc vo Stockholme, ale po vypuknutí druhej svetovej vojny bola internovaná. Neskôr sa vrátila do poľského námorníctva. V roku 1970 prilákala pozornosť počas svetovej výstavy v kanadskom Montreali a v 70. rokoch sa zú častnila závodov veľkých plachetníc Operation Sail a Cutty Sark Tall Ships' Races, pričom prvý závod absolvovala v roku 1972.
V septembri 1981 sa loď vybrala na svoju poslednú plavbu do fínskeho prístavu Kotka a v roku 1982 ju v poľskom námorníctve nahradila nová loď Dar Młodzieży. V novembri 1982 sa plachetnica Dar Pomorza stala súčasťou Národného námorného múzea v Gdansku.
Trieda (typ): plnoplachetnica
Tonáž: 1561 BRT
Dĺžka: 93 m
Šírka: 12,6 m
Pomocný motor (výkon): 430 k
Plachtová plocha: 3000 m²
Posádka: 77 osôb
Kapacita kadetov: 120 osôb
Rok stavby: 1909-1910
Staviteľ: Blohm & Voss, Hamburg, Nemecko
Rok zakúpenia Poľskom: 1929
Vydal Mlady Modelarz v r. 1979 číslo 2-3.
Model je zložitejší a teda je určený pre pokročilích modelárov. Má 8 strán návodových kresieb.
Papierový model obsahuje mnoho dielov a je tlačený ofsetom na 10 stranách A4. Ofset je tlačová technika, pri ktorej sa farba na papier nanáša z tlačového valca, pomocou gumového valca, pretože guma sa lepšie priľne na nerovnosti papiera a dokáže teda vytlačiť aj najjemnejšie detaily. Narozdiel od atramentovej či laserovej tlače sa nerozpíja a neodlupuje pri následnej práci.
Niektoré diely doporučujeme podlepiť modelárskym kartónom 0,2 / 0,5 alebo 1mm hrúbky, ktorý sa nachádza tak isto v našej ponuke. Návod je v Polštine
Pre zvedavcov, ktorí chcú vedieť ako vyzerá papierový model, skôr ako ho kúpia, prinášame toto video:
Model doporučujeme lepiť disperznými lepidlami, ktoré máme aj my v ponuke. Na našej stránke nájdete mimo iného lepidlo Herkules, ktoré je modelármi najpoužívanejšie a po zaschnutí je číre a stále. Toto lepidlo je zdravotne nezávadné, teda je vhodné na prácu aj deťom.
Pre ďalšie pohodlie a presnosť pri stavbe tohto modelu sú k dispozícii aj nožnice, pinzety, skalpely, pravítka a iné, ktoré sú dostupné na našom eshope topmodely.sk.
Naše nožnice majú špeciálne ostré rezy a ergonomický dizajn, ktoré umožňujú jednoduché a presné strihanie jednotlivých dielov a pinzety sú presné a umožňujú uchopenie tam kde sa prsty nedostanú. Skalpel je na rezanie najmenších detailov s vysokou presnosťou, nie všade sa dostanú nožnice. Vykružováky na presné otvory v tvare kružnice. Pravítka slúžia pre čisté rezy a ohyby.
Názor odborníka:"Jedinou nevýhodou, ktorú som si všimol, je to, že papier je starší a krehký. " Bohuš. |
Zdroj foto: BM-SAX s.r.o.
Text: BM-SAX s.r.o.
Video: BM-SAX s.r.o.
Žánrové zadelenie: | Vojenská námorná technika | ||
Typové rozdelenie: | Plachetnice | ||
Hnanie: | Plachty |
Mierka: | 1:200 | ||
Obtiažnosť 1-5: | 4 - ťažká | ||
Materiál: | Papier | ||
Tlač: | Ofset | ||
Hrúbka: | Neuvedené | ||
Tlačový rozsah: | 10 x A4 | ||
Počet dielov: | Neznámy | ||
Jazyk návodu: | Poľština | ||
Dĺžka modelu: | Neuvedené | ||
Šírka modelu: | Neuvedené | ||
Výška modelu: | Neuvedené |
NAJPREDÁVANEJŠIE
Jednoosý tahač Stavostroj T200+D10.1
Univerzálna lepiaca tyčinka pre modelárov, domácnosť a školu