S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.
Podporuje mojeID

Úvod » Kovové modely - Dopredaj » Autá » Kovový model - Autobus Škoda 706 RTO


        

Kovový model - Autobus Škoda 706 RTO

 

Máme

Skladom: 10 ks
Dostupnosť: Dopredaj
Číslo produktu: 0328
Výrobca: DeAGOSTINI
Mierka: 1:72
Materiál: Kov
Kolesá: Gumové
Nákupom získate 10 bodov
Naša cena:
€ 9,50 (246,33 Kč) ( Nie sme platcovia DPH )
Strážny pes:
Strážny pes

do košíka:
  ks  

Popis

Nákupom získate namiesto 10 až 100 bodov do vašeho vernostneho systému!

Kovový model - Autobus Škoda 706 RTO

Škoda 706 RTO je typ česko-slovenského univerzálneho autobusu, ktorý bol vyrábaný národným podnikom Karosa medzi rokmi 1958  1972. Označenie 706 RTO znamenalo "70" nosnosť podvozku v metrických centoch, "6" počet valcov motora, "R" rámový. "T" trambusový, "O" osobný. Prototyp bol predstavený v roku 1956 a vznikol modernizáciou karosérie Škody Škody 706 RO. Karosa vyrábala autobus v základných prevedeniach MEX, MTZ, CAR a LUX, ale vyrábali sa aj špeciálne typy (pojazdné predajne, transfúzne stanice a iné). Vozidlo bolo ocenené na Svetovej výstave Expo 1958 v Bruseli.

V Česko-Slovensku sa na výrobe autobusov 706 RTO podieľali podniky LIAZ (podvozok), Škoda (motor) a Karosa (karoséria a kompletizácia). Od roku 1958 boli v Štátnych výrobniach autodielov (SVA) Holýšov vykonávané generálne opravy autobusov Škoda 706 RO, pri ktorých boli na pôvodný podvozok dosadzované karosérie typu RTO vyrobené práve v Holýšove, čím de facto vznikol nový voz. V rokoch 1967  1972 potom SVA Holýšov staval vlastné autobusy 706 RTO-SVA na nových podvozkoch z LIAZu.

Autobus 706 RTO bol vyrábaný pod značkou Škoda, pretože až do začiatku výroby radu Š v Karose (polovica 60. rokov) boli autobusy vyrobené v Česko-Slovensku označované podľa výrobcu motora. V Poľsku bol licenčne vyrábaný pod označeniami Jelcz 272 (706 RTO MTZ) a Jelcz 041 (706 RTO CAR) až do roku 1977.

Konštrukcia

Škoda 706 RTO bol jeden z najtypickejších autobusov česko-slovenských ciest druhej polovice 20. storočia. Karoséria bola navrhnutá tímom pracovníkov podniku Karosa Vysoké Mýto, kde mali s navrhovaním karosérií rôznych vozidiel bohaté skúsenosti ešte z pôsobenia v pôvodnej a neskôr znárodnenej firme Sodomka. Na návrhu karosérie sa spolupodieľal aj vtedy začínajúci dizajnér Otakar Diblík (1929 – 1999), ktorému je často omylom prisudzovaný jej návrh. Tento však prišiel pracovať do Karosy až v dobe, kedy bol návrh karosérie takmer dokončený. Podieľal sa teda skôr na detailoch ako na kompletnom výtvarnom riešení. Bolo taktiež vysoko nepravdepodobné, že by skúsení návrhári z čias predvojnovej Sodomky ponechali vytvorenie novej karosérie na vozidle čerstvému absolventovi vysokej školy, ktorú Otakar Diblík ukončil v roku 1952. Pravdou však je, že Diblíkovým dielom bola hlavne úprava exteriéru a interiéru luxusnej verzie autobusu Škoda 706 RTO určeného pre medzinárodnú výstavu Expo 58 v Bruseli. Tento autobus sa okrem presklenej strechy nad vodičom a spolujazdcom, charakteristického lakovania a nápisov zvonku, odlišoval hlavne atypickými prednými smerovými svetlami a televíznou anténou na streche. Bol určený pre 24 cestujúcich. Interiér bol taktiež luxusne vybavený a doplnený TV prijímačom Tesla v prednej časti pod strechou vozidla, v zadnej časti sa nachádzala kuchynka a WC. Z dôvodu jeho vysokej ceny a výrobných nákladov, sa však tento autobus do sériovej výroby nedostal a teda zostalo iba pri zhotovení jediného exempláru.

Vozidlo bolo dvojnápravové s poloeliptickými tuhými nápravami Škoda a má oceľovú polosamonosnú karosériu trambusového typu, spočívajúcu na nosnom oceľovom ráme. Predná náprava bola riadená, zadná hnacia. Oceľová kostra karosérie bola elektricky zvarená. Vozová skriňa zvarená z lisovaných profilov bola oplechovaná. Tvar karosérie bol tak navrhnutý, že pri zbežnom pohľade sa dala iba ťažko rozlíšiť predná a zadná časť vozidla. Vďaka tomu však bolo možné zamienať dvojdielne čelné panoramatické sklá so zadnými. Vozidlo bolo vďaka svojemu tvaru prezývané „vajíčko“ alebo „uhorka“. Vstup do autobusu zabezpečovali jedny alebo dvoje dvere (podľa varianty) s elektropneumatickým pohonom, ktoré boli ovládané vodičom alebo sprievodcom. Vodič mal navyše svoje vlastné dvierka v ľavej bočnici, ktoré viedli priamo na jeho stanovište, nakoľko motor sa nachádzal nad prednou nápravou a zasahoval hlboko do interiéru. Inak by musel prekonávať vnútri sa nachádzajúci robustný kryt motoru. Bočnice a strop nad oknami v interiéri bol obložený umakartom, strecha drevovláknitými dierovanými doskami (sololit). Drevená podlaha bola pokrytá gumovým kobercom. Pre cestujúcich umiestnili v interiéri spočiatku laminátové, neskôr koženkové sedadlá (rôznych typov) v priečnom usporiadaní 2 + 1, resp. 2 + 2 (niektoré verzie MEX). Pri zadných dverách umiestnili v prvých sériách sedadlo pre sprievodcu. Osvetlenie interiéru bolo vyriešené žiarovkovými svietidlami. Vykurovanie vozidla v zimnom období zabezpečili naftovým agregátom v bočnej schránke autobusu. Vetranie interiéru zabezpečili v prvých sériách (približne do roku 1960) dvoma veľkými stropnými vetrákmi a výklopnými časťami bočných okien. Pri ďalších sériách MTZ použili jeden veľký výklopný stropný vetrák, tri malé stropné vetráky pretlakového vetrania a posuvné horné časti bočných okien (spočiatku všetky, neskôr každé druhé). Exportné série MEX vybavovali dvoma veľkými a dvoma malými strešnými vetrákmi, niektoré série (z rokov 1963 a 1964), pôvodne určené do teplejších krajín, vybavili aj veľkými posuvnými časťami bočných okien. Vykurovanie vozidla v zimnom období zabezpečili naftovým agregátom v bočnej schránke autobusu. Varianty MTZ, MEX a CAR boli prispôsobené k ťahaniu autobusových prívesov (Karosa B 40, Jelcz P-01). Hnacia sila sa z motora prenášala cez dvojlamelovú suchú spojku, päťstupňovú manuálnu prevodovku a diferenciál na zadnú nápravu. Nápravy boli osadené hviezdicovými kolesami Trilex (s dvojitou montážou na zadnej náprave) a dvojkruhovými pneumatickými brzdami. Riadenie bolo závitové (slimákové) s pneumatickým posilňovačom. Zapaľovanie PAL. Autobusy prvých sérií MTZ a MEX dodali v červenom nátere s bielou strechou a okennou časťou. Neskoršie série (približne od polovice roka 1968) dostali v podokennej časti biely pás. Priestor pre linkovú orientáciu na prednom a zadnom čele dostal pri prvých autobusoch hranatý, neskôr zaoblený tvar. Prvé série autobusov mali v prednom nárazníku umiestnenú dvojicu žltých reflektorov do hmly.

Úpravy

Prvým autobusom sa pri väčších opravách laminátové sedadlá vymieňali za čalúnené. Na predné čelo pod čelné sklo dostali vozidlá v 60. rokoch malú škatuľku na tabuľku s číslom linky. Po zavedení samoobsluhy sa ku dverám na bočnicu z vonkajšej strany montovali výstražné svetlá. Vozidlá počas svojho života absolvovali 1 až 3 generálne opravy. Približne od roku 1967 sa aj starším autobusom pri prelakovaní maľoval biely pás v podokennej časti.

Technické údaje

  • Výrobca: Karosa n.p. Vysoké Mýto
  • Typ: 706 RTO
  • Výroba: 1958 – 1972
  • Motor: Škoda 706 (naftový s priamym vstrekovaním paliva)
    • Počet valcov: radový šesťvalec OHV
    • Výkon: 117,6 kW pri 1 900 ot/min
    • Krútiaci moment: 700 Nm
    • Zdvihový objem: 11 781 cm³
  • Dĺžka: 10 720 mm
  • Šírka: 2 500 mm
  • Výška: 3 150 mm
  • Rázvor: 5 450 mm
  • Rozchod vpredu: 1 930 mm
  • Rozchod vzadu: 1 760 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 8 570 – 8 950 kg
  • Prevodovka: 5 + 1 stupňová Praga, manuálna, mechanická
  • Pneumatiky: 11 x 20"
  • Objem palivovej nádrže: 150 l
  • Objem chladiča: 45 l

Varianty

706 RTO MTZ v Brne
706 RTO MEX na Kube
706 RTO CAR v Ostrave
706 RTO LUX v Peci pod Sněžkou
Replika kĺbovej verzie 706 RTO K v Českom Brode
Vyhliadková verzia 706 RTO v Brne

Autobusy 706 RTO boli vyrábané v štyroch variantoch:

  • 706 RTO MTZ (mestský tuzemský)
  • 706 RTO MEX (mestský exportný)
  • 706 RTO CAR (medzimestský linkový)
  • 706 RTO LUX (medzimestský diaľkový – autokar)
  • 706 RTO K (kĺbový)
  • 706 RTO SVA

Poslednou modifikáciou vozidla 706 RTO bol kĺbový autobus Škoda 706 RTO-K vyrobený iba v jedinom exemplári.

Zdroj: Wikipedia.

 

UPOZORNENIE! Modelársky výrobok. Nejedná sa o hračku v klasickom zmysle slova. Vhodné pre deti od 14 do 99 rokov. Nebezpečné pre deti do 3 rokov! Môže obsahovať drobné, alebo ostré súčasti - nebezpečenstvo prehltnutia alebo vdýchnutia! Pri modeloch pracujúcich s elektrickým napätím sa vyžaduje dohľad dospelej osoby! Transformátor nie je hračka!

YzA3M
Strážny pes
Watch DOG


Informovať na e-mail pri zmene:


       keď cena klesne pod

        keď produkt bude na sklade


Zadajte Váš e-mail: